
Oene Dijk studeerde Kunst- en Architectuurgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is als docent Kunst- en Architectuurgeschiedenis verbonden aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam en aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen. Hij verzorgt excursies en lezingen voor Architectuurcentrum Amsterdam (Arcam) en de Vrije Academie, en organiseert diverse architectuurexcursies en lezingen in zowel binnen- als buitenland.

Krzysztof Dobrowolski-Onclin was in september 2013 de eerste die een lezing hield voor Cultuur Op De Eilanden. Sindsdien heeft hij tal van lezingen en rondleidingen voor ons verzorgd over de meest uiteenlopende onderwerpen. Hij doceert sinds vele jaren bij de Vrije Academie en daarnaast is hij mede-organisator van lezingen en excursies bij Bureau Boeiend
www.bureauboeiend.nl.

Annette van der Elst studeerde psychologie, taalkunde en filosofie. Ze is docent, onder meer voor de Vrije Academie, en begeleidt mensen met levensvragen met gesprekken. Ze schrijft voor Filosofie Magazine, met als specialiteit Franse filosofen en schrijvers en het brede gebied van emoties, met als specialiteit de stoïcijnse benadering van emoties en de psychoanalyse. Ook is ze vertaalster Frans-Nederlands, onder meer van Luce Irigaray, Camus, en boeken over Leonardo Da Vinci en Blaise Pascal. In de podcast 1000 stappen vertelt ze over de stoïcijnse mindset.

Hans van der Gaarden gaat uit van de exacte waarneming. Wat zie je, wat hoor je in een kunstwerk, in de natuur, in taal? Zoals wetenschappelijke en (kunst)historische feiten. Om vervolgens uit te drukken wat de waarneming teweeg brengt. Wat roept de waarneming op, waar associeer je hem mee, wat beleef je aan de waarneming? in zijn lezingen staat de gevoelswaarde voorop.

Lisette le Blanc geeft vanaf 1987 als freelance docente met veel plezier lezingen over diverse onderwerpen aan diverse instellingen. UIitgangspunt: wat is boeiend om te vertellen, wat zou men leuk vinden om te horen en te bezoeken. Graag speelt zij in op lopende tentoonstellingen. Een paar keer per jaar organiseert zij culturele reizen naar het buitenland. Belangrijk is dan om juist ook het onbekende te laten zien.

Martijn Pieters studeerde kunstgeschiedenis in Amsterdam, waar hij zich specialiseerde in middeleeuwse kunst. Zijn interesse breidde zich in de loop der jaren uit naar de geschiedenis van de oude kunst in breder Europees perspectief en de kunst van de Europese vorstenhoven.
Ook verzorgt hij cursussen, rondleidingen en lezingen.

Max Put is zelfstandig en een breed georiënteerde kunsthistoricus die al jaren cursussen, lezingen, rondleidingen en stadswandelingen voor verschillende opdrachtgevers verzorgt. Favoriete onderwerpen zijn de schilderkunst van de Gouden Eeuw, maar ook Rothko, Van Doesburg, architectuur en zijn specialisme Japonisme

Jan Stroop promoveerde in 1977 cum laude op het proefschrift Molenaarstermen en molengeschiedenis. Van 1966 tot 1974 werkte hij bij het Meertens Instituut. In Het Bureau van J.J. Voskuil speelt hij de rol van Flip de Fluiter. Vanaf 1977 was hij verbonden aan de afdeling Nederlandse taalkunde van de Universiteit van Amsterdam. Stroop is bekend geworden door zijn ontdekking van het Poldernederlands, een nieuwe variant van het ABN. www.janstroop.nl

Wendelien van Welie–Vink is docent Kunstgeschiedenis van de Middeleeuwen aan de Universiteit van Amsterdam. Wendelien geeft colleges en doet onderzoek op diverse terreinen als Karolingische kunst, Kunst als verbeelding van de macht, en naar iconografische kwesties als het voorkomen van handschoenen in de kunst, varkensneuzen, ontblote borsten, etc.
