uitgelicht

zondag 13 september 2020            Ramses Shaffy Huis
Edouard Manet
Lezing door Max Put
Deze lezing ging op 5 april vanwege de coronacrisis niet door en is verplaatst naar zondag 13 september. Medio augustus volgt een uitnodiging met details over de veiligheidsmaatregelen (RIVM) en het tijdstip.

Édouard Manet (1832-1883) wordt vaak gezien als de ‘vader’ van het impressionisme. Hij heeft echter nooit deelgenomen aan de tentoonstellingen van deze groep, die vanaf 1874, de Franse kunstwereld veroverde. Manet zag zichzelf als realist, die conform het voorschrift van de dichter/kunstcriticus Charles Baudelaire het ‘moderne leven’ wilde vastleggen in zijn werk. Hiermee wist hij het publiek vaak te schokken, bijvoorbeeld met zijn beroemde ‘Le déjeuner sur l’herbe’ (middagmaal in het gras), dat met talloze andere kunstwerken in 1863 geweigerd werd op de ‘Salon’, de officiële tentoonstelling van de nationale kunstacademie in Parijs. Omdat hier fel tegen werd geprotesteerd, besloot keizer Napoleon III een ‘Salon des Refusés’ (Salon van geweigerden) te organiseren. Hier veroorzaakte Manets doek een sensatie, met name omdat hij een naakte vrouw had afgebeeld die samen met eigentijds geklede mannen ontspannen zat te picknicken in een bos. Vrouwelijk naakt werd wel geaccepteerd in de Franse kunst, maar alleen als het een godin of Bijbelse heldin voorstelde. Ook Manets ‘Olympia’ (1863) leidde tot een rel: de naakte vrouw liggend afgebeeld op een sofa was op geen enkele manier geïdealiseerd en leek verdacht veel op een prostituee. Ondanks dit realisme, liet Manet zich inspireren door oude meesters als Titiaan, Velázquez, Hals en Rembrandt. Deze ogenschijnlijke tegenstrijdigheid maakt zijn werk alleen maar interessanter. In de lezing wordt hier nader op ingegaan, maar ook andere aspecten van Manets boeiende leven en werk komen uitgebreid aan bod.