uitgelicht

Vrijdag 10 mei 2019  ‘Alle Rembrandts’ in het Rijksmuseum.
Rondleiding door Esther Bruggink.
Zowel de rondleiding van 13.00 u. als die van 11.00 uur is vol.

De tentoonstelling Alle Rembrandts introduceert Rembrandts leven en werk aan de hand van thema’s. We kijken over zijn schouder mee in de spiegel. Wie goed kijkt naar zijn vele zelfportretten, ziet zijn groei, zijn ongeëvenaard talent. In zijn jonge jaren oefent Rembrandt met het portretteren van zijn moeder, zijn familie en kennissen, later met zijn vrouw Saskia. Zelfs het ziekbed van zijn vrouw Saskia legt hij op indringende wijze vast. Ook de wereld om hem heen fascineert. Van bedelaars en straatmuzikanten tot landlopers en acteurs, hij maakt talloze portretten van de mensen die hij tegenkomt.

Zondag 12 mei ‘Hockney en Van Gogh’
Lezing door Krzysztof Dobrowolski in het Ramses Shaffy Huis.
15.30 – 17.30 uur

Het  leven en de schilderijen van Vincent van Gogh hebben tal van kunstenaars geïnspireerd. Zonder het ooit te vermoeden, legde Van Gogh de basis voor de expressionisten van Die Brücke, voorzag hij Edvard Munch van een blauwdruk voor een kunstenaarsleven en gaf hij David Hockney motieven voor diens veelzijdige oeuvre. Zo stelt Hockney dat Van Gogh daadwerkelijk naar zijn onderwerpen kéék en ze bestudeerde, zich eigen maakte alvorens hij ze schilderde. Neem zijn beroemdste werken als ‘Zonnebloemen’ en je ziet dat achter de schijnbare eenvoud en vlakheid van de vaas en de tafel waar ze op staan, een rijkdom aan penseelstreken en tinten schuilgaat.
Zo ook Hockney’s recente werk ‘The Arrival of Spring in Woldgate’ (2011), een kolossaal schilderij in olieverf dat uit maar liefst 32 afzonderlijke doeken bestaat. Op het eerste gezicht een kleurrijk, computergestuurd plaatje. Maar hoe langer je kijkt, des te meer details, motieven en kleurschakeringen je opvallen. Precies zoals bij Van Gogh. De vergelijking lijkt wellicht vergezocht, ware het niet dat Hockney zelf zijn inspiratiebron noemt. Bovendien heeft de serie bomen waartoe ‘The Arrival of Spring in Woldgate’ behoort, een sacrale lading, die ook Van Gogh zijn composities mee wilde geven.